Δευτέρα 5 Νοεμβρίου 2018

Περί λαιμαργίας

Με αφορμή την 4η ενότητα της Γλώσσας "Διατροφή" και συγκεκριμένα ξεκινώντας από το πρώτο κείμενο του Ευγένιου Τριβιζά, "Η πολύ λαίμαργη φάλαινα που έφαγε τη θάλασσα", παρακίνησα τις έξι ομάδες εργασίας να χρησιμοποιήσουν την τεχνική γραφής "παραμύθι με ξεπατίκωμα" (Ροντάρι, 1985, Κωστάκη, 2014) και να δημιουργήσουν "ποιήματα με ξεπατίκωμα"! 


Ξεκινώντας από τη λαιμαργία του ανθρώπου και τις επιπτώσεις στην υγεία του, αναφερθήκαμε σε συναισθηματικές διαταραχές και, περνώντας την έννοια σε άλλα επίπεδα, αναφερθήκαμε σε οικολογικές καταστροφές από ανθρώπινες παρεμβάσεις, σε ρήξη της τροφικής αλυσίδας, σε περιβαλλοντικές αλλοιώσεις και σε ένα σωρό άλλα ενδιαφέροντα θέματα. 

Στη συνέχεια, καθώς η ενότητα αναφέρεται και στη διαφήμιση, παρακίνησα τους μαθητές μου να φτιάξουν τις δικές τους αφίσες για να... διαφημίσουν τις παρουσιάσεις των συλλογικών τους έργων.

Χρονικό περιθώριο: 1 δημιουργική εβδομάδα! 

Τρόπος εργασίας: ανά ομάδες
Χώρος εργασίας: εντός και εκτός αίθουσας

Ατομικές εργασίες μετά τον καταμερισμό και την ανάληψη ρόλων (εσωτερική διεργασία)

Σύνθεση ατομικών εργασιών, δημιουργία αφίσας παρουσίασης

Ομαδική δουλειά εξ αρχής

ΤΠΕ και δη powerpoint για την τελική παρουσίαση

Δημιουργικός αναβρασμός

Συλλογική δουλειά

Αφίσα 1

Αφίσα 2
Αφίσα 3
Σήμερα, λοιπόν, ήρθε η μεγάλη ώρα (η μικρή, δηλαδή, γιατί ήταν η τελευταία στο πρόγραμμα) για τις παρουσιάσεις στην ολομέλεια. 

Ενθουσιασμός, αγωνία, περισσότερες συμμετοχές αυτή τη φορά, ωστόσο εξακολουθούν οι αποχές ή οι μικρές συμμετοχές ή... οι εργασίες εκτός θέματος. ΔΕΝ ΠΕΙΡΑΖΕΙ! Μετράει η προσπάθεια και ευελπιστώ στη βελτίωση από φορά σε φορά! 

Φωτορεπορτάζ, λοιπόν!

Η ομάδα ΚΟΜΗΤΗΣ μας εντυπωσίασε για άλλη μια φορά! Εκτός του ότι ήταν η μόνη που σκέφτηκε να βρει ένα όνομα, προχώρησε σε πολυτροπική παρουσίαση της εργασίας της (χωρίς να 'χουν παρακολουθήσει το αντίστοιχο πανεπιστημιακό μάθημα, χωρίς να ξέρουν θεωρίες, αλλά διαισθητικά...), με αφίσα διαφημιστική της επικείμενης παρουσίασης που κοσμούσε τον τοίχο από την Παρασκευή, με ζωγραφιές της καταστροφής του κόσμου από κομήτη, βήμα προς βήμα, με ανάγνωση ποιήματος που εμπνεύστηκαν και παρουσίαση δεύτερου ποιήματος με την υποστήριξη εποπτικού υλικού (συρματάκια πίπας επιστρατεύτηκαν αυτή τη φορά για να ζωντανέψει η απαγγελία του ποιήματος!) ΥΠΟΚΛΙΝΟΜΑΙ, στην ευρηματικότητα και τη δημιουργικότητα της μαθήτριας! Θερμά συγχαρητήρια σε όλα τα μέλη της ομάδας για την παρουσίαση!!!  Πήγαν τη λαιμαργία της φάλαινας σε ολική καταστροφή της Γης και έκλεψαν το χειροκρότημα όλων μας!!!!

Παρουσίαση διαφημιστικής αφίσας και ζωγραφιών
Ανάγνωση ποιήματος ιδίας έμπνευσης

Κομήτης, φωτιά, καταστροφή σε μια καθηλωτική παρουσίαση

Στο τέλος ο κόσμος σώνεται. Αμ, βέβαια. Άμα μένει σε χέρια παιδικά...!

Η επόμενη ομάδα μάς πήγε τη λαιμαργία της φάλαινας σε θρησκευτικό επίπεδο (!) και τη χαρακτήρισε ως ένα από τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα. Ομολογώ ότι αυτή την εκδοχή δεν την είχαμε συζητήσει. Θα μπορούσε, ωστόσο, να προκληθεί εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συζήτηση με λίγη περισσότερη ετοιμότητα από την ομάδα. Το εικαστικό μέρος της αποτελούνταν από τρεις ζωγραφιές που έφτασαν την τελευταία στιγμή και δεν υποστήριξαν όπως θα μπορούσαν την εργασία. Αυτό που οφείλω να σημειώσω είναι πως έγινε μια αρχή με το λογισμικό παρουσιάσεων και ευελπιστώ να υπάρξει συνέχεια και περαιτέρω ουσιαστική εμπλοκή με αυτό.



Η τρίτη ομάδα είχε μια δυναμική εξέλιξη σε σχέση με την προηγούμενη προσπάθειά της (στις 28/10), κάτι που δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο και ασχολίαστο. Μολονότι η εσωτερική κατανομή ευθυνών δεν τηρήθηκε και η ομάδα ήρθε σε δύσκολη θέση... μη ετοιμότητας...

Κάτι μεγάλα ερπετά βγήκαν...
 ...το ψηφιακό κομμάτι της ήταν άρτιο, η ομιλήτρια άνετη και με γνώση της παρουσίασης και το σωτήριο χέρι... διόρθωσε "το κακό" με μια όμορφη ζωγραφιά, έστω την τελευταία στιγμή. Ευελπιστώ σε επόμενο βήμα ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ συμμετοχή ΟΛΩΝ των μελών.

Η από μηχανής θεά
Τέταρτη ομάδα και ακόμα μία πολύ καλή παρουσίαση, με συμμετοχή όλων των μελών! Αξιοσημείωτη κι εδώ η πρόοδος από την προηγούμενη παρουσίαση (28/10). Σήμερα η εργασία αποτελούνταν από δημιουργία ποιήματος ΑΚΡΙΒΩΣ σύμφωνα με τις οδηγίες που είχαν δοθεί για τεχνική "του ξεπατικώματος", με εικαστική και ψηφιακή υποστήριξη της παρουσίασής του, αλλά και με ανάγνωση του ποιήματος από ΟΛΑ τα μέλη της ομάδας. Θερμά συγχαρητήρια! (Το επόμενο βήμα είναι η ηχογράφηση, ετοιμαστείτε!!!)


Τετραμελής επί της ουσίας

Ψηφιακή ενσωμάτωση της εικαστικής τους προσέγγισης

Η πέμπτη ομάδα ξεπέρασε τις δυσκολίες συντονισμού και κατανομής ρόλων και συμμετείχε ενεργά και σύσσωμα σε μια λιτή και όμορφη παρουσίαση. Χωρίς ψηφιακά μέσα, αλλά με δημιουργική διάθεση, παρουσίασε χαριτωμένα το ποίημα που εμπνεύστηκε και το υποστήριξε με εικαστική απόδοση.


Έχουν πάρει φως! :)

Τελευταία ομάδα, η έκτη, με εντυπωσίασε πραγματικά! Η αφίσα ήταν εμπνευσμένη, όμως το πλέον συγκινητικό ήταν ότι έμεινε να παρουσιάσει τη δουλειά της, ΕΝΩ ΕΙΧΑΜΕ ΣΧΟΛΑΣΕΙ! Οι ζωγραφιές που πλαισίωναν τη δημιουργία ποιήματος αναρτούνταν μέχρι τελευταία στιγμή! Το ενδιαφέρον της ομάδας για την παρουσίαση των ιδεών της ήταν έκδηλο από το πρωί! Τα μέλη συμμετείχαν ΟΛΑ με ενεργό ρόλο, μολονότι δε χρησιμοποίησαν τεχνολογικά μέσα. Φυσικά δεν μπορεί να μείνει ασχολίαστο το γεγονός ότι η ομάδα σημείωσε πρόοδο από την προηγούμενη παρουσίαση (28/10).

Ζήλος!

Συμπεράσματα

Δέκα μόλις μέρες μετά την πρώτη παρουσίαση ομαδικών εργασιών, η πρόοδος στη δεύτερη απόπειρα είναι αισθητή!!!! Όχι, δεν "μπήκαν βαθμοί" σήμερα, όπως με ρώτησε κάποιος μαθητής, γιατί το ενδιαφέρον, ο ενθουσιασμός, η ενεργοποίηση και περισσότερο η συγκίνηση που ένιωσα σήμερα δε μετριέται με αριθμητική κλίμακα.

ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ!!!!!!!!!! 

Υπερήφανα
η δασκάλα

2 σχόλια:

Unknown είπε...

Τι να λέμε τώρα. .!Μπράβο σε μικρούς και μεγάλους!!!Καλή συνέχεια με πολλή όρεξη και...τα καλύτερα έρχονται!

Μαριλία είπε...

Μαρία, ευχαριστούμε!!!

Καλή μας δύναμη!!!

Σας γράφω γρήγορα ότι ξαναγύρισε!!!

Καλημέρα, παιδιά! Αυτό το παιδί με τα ξανθά μαλλιά, που γελάει, που κάνει ένα σωρό ερωτήσεις και δεν ακούει ποτέ τις δικές σας, που ταξιδ...